Kunst maakt het verschil. Kunstenpunt over interculturaliteit, kunsten en de stad

item_left

kleinverhaal (c) ula sickle

item_right

Kunst maakt het verschil. Kunstenpunt over interculturaliteit, kunsten en de stad

bart

Hoe kunnen de kunsten bijdragen aan de interculturele samenleving van morgen en de stad van de toekomst? Dit dossier bundelt Kunstenpunt denkoefeningen, statements, inzichten en good practices die elk op hun eigen manier een bijdrage leveren aan deze oefening. Naar het dossier

kleinverhaal (c) ula sickle
Eind vorig jaar schreven Orlando Verde en Wouter Hillaert een dijk van een artikel over diversiteit in de kunsten. “Artiesten en professionals met een migratieachtergrond worden steeds zichtbaarder, maar bij het gros van de sector ontbreekt nog altijd het urgentiegevoel om de zaken fundamenteel aan te pakken.” schrijven ze. Hun oproep was niet mis te verstaan: Tijd voor een structureel masterplan diversiteit!

Structureel is een sleutelwoord in hun oproep. Want toevalligheid lijkt een belangrijk kenmerk van de o zo gewenste interculturalisering in de kunsten. De projectmatige cultuur van ons podiumkunstenlandschap wordt op de korrel genomen, alsook het gebrek aan een doorlopende documentering van vroegere producties met divers talent. “Wat je dan krijgt,” schrijven ze “is dat elke keer dat een productie divers talent presenteert, elke keer dat diversiteit zijn plek opeist, dat moment gepresenteerd wordt als een ontdekking, als een uitzondering, een mijlpaal, een kentering, een eerste keer.” In zo’n context van projectfinanciering en vergetelheid is het bijna onvermijdelijk dat iedereen keer op keer het warm water moet uitvinden.

De auteurs roepen niet in het ijle. In hun artikel lijsten ze enkele mogelijke krachtlijnen op van zo’n masterplan diversiteit. Daarin staat ook het pilootproject ‘Scan & Do’ dat  Kunstenpunt en het Sociaal Fonds voor de Podiumkunsten nu hebben lopen bij onder meer Campo. In 2015 initieerden beide organisaties sCan&Do, een traject om kunstenorganisaties te ondersteunen in het interculturaliseringsproces van hun organisatie. In de proeffase werden pilootprojecten opgezet met verschillende kunstenorganisaties, waaronder Kunstencentrum CAMPO uit Gent. Twee jaar later en halverwege het traject nam Sofie Joye van Kunstenpunt de tijd om met Carl Gydé, algemeen en zakelijk leider van CAMPO, een stand van zaken op te maken en eerste inzichten te delen. Hier lees je haar interview