over circuit D

praktijktafel de factor jeugd

D staat voor "Débrouillards", plan trekkers, de Mac Gyvers van de cultuursector.

D staat voor "Deculturalisering" en "Dekolonisering" van ons denken en handelen.

 

We maken doelbewust de keuze om niet langer te spreken van interculturaliteit maar pleiten voor een deculturalisering van ons denken. De cultuursector zit nog teveel gevangen in het categoriaal denken, nog teveel wij/zij en te weinig sense of urgency. We willen meer cultuur in de zin dat we ruimte willen maken en erkenning willen creëren voor een diversiteit aan culturen, minder culturaliseren in de zin dat we mensen niet willen reduceren tot hun culturele achtergrond.

Circuit D groepeert die initiatieven die van onderop komen en ruimte maken voor autonome ontwikkeling en de erkenning van verschil, zonder te vervallen in het categoriaal denken en exclusieve identiteitsconstructies. Artistieke vrijheid als tegengif. De culturaliserings- en achterstandscomponent heeft ons denken over culturele participatie van "Etnisch-culturele minderheden" immers in een vastegereden vertoog gebracht. De actuele antwoorden van de cultuursector zijn daardoor niet altijd de juiste of meest duurzame: tal van toeleidings- of talentontwikkelingstrajecten vertrekken vanuit lineaire en paternalistische denkbeelden. We zoeken nog teveel plaats voor 'anderen' in het culturele veld terwijl vooral de gemeenschappelijke zoektocht naar een geactualiseerd kader voor culturele expressie en beleving in onze superdiverse samenleving voorop moet staan.

Het is doordat culturele instellingen helaas nog al te vaak vertrekken vanuit een achterstandsdenken, waarbij ze 'anderen' meer cultureel kapitaal moeten bijbrengen of opleiden alvorens ze deel kunnen uitmaken van 'onze' sector, dat artiesten en cultuurwerkers met diverse roots steeds vaker praktijken ontwikkelen binnen eigen verbanden en netwerken, parallel aan deze culturele instellingen. Het uitblijven van erkenning door die culturele instellingen voor 'hun' culturele leven leidt er immers toe dat het altijd een verhaal van ongelijke partners blijft. Het dominant denken in culturele dichotomiën wordt daardoor verder versterkt. Het moge dus duidelijk zijn dat de cultuursector in Vlaanderen nood heeft aan een nieuw model, waarbij verbinding eerder dan toeleiding centraal staat.

Cicuit D wil een organisch groeiende databank zijn van praktijken, verhalen, projecten en getuigenissen waardoor die informele netwerken zichtbaar worden en de initiatieven die aansluiting zoeken belicht worden. Daarnaast ondersteunt Dēmos grootstedelijke trajecten in Gent, Brussel en Antwerpen waarbij de collectieve zoektocht naar een nieuw en geactualiseerd kader voor culturele expressie centraal staat en waar ruimte gecreërd wordt voor verschil. Wij doen dit vanuit de overtuiging dat het stimuleren, begeleiden en zichtbaar maken van concrete praktijken een belangrijke methode is om informele netwerken te ondersteunen en de cultuursector te prikkelen. Het creëren van die tussenruimtes waar ontmoeting, confrontatie en dialoog op ongedwongen wijze tot stand komen geeft emancipatiekracht, toont potentieel en biedt mogelijkheden tot het vernetwerken in het brede veld.

 

 

Brussel Bruist/Brussels got talent

De Gentse Lente

VIP-Rhytm Naturals

Borderless Young Artists (BOYA)