waarover gaat dit?

Over digitale media, sociale context en ongelijkheden

Oude en nieuwe media, traditionele en minder traditionele vormen en technieken. Alles staat vandaag naast en door elkaar. Er ontstaan nieuwe vormen en mogelijkheden. Consument wordt producent of zelf prosument. Consumer Generated Media heet dat dan. Een ander soort weblogs, youtubekanalen, podcasts en vodcasts vragen onze aandacht. Het internet brengt de wereld tot op ons kleinste schermpje. Zelfrepresentatie ligt binnen handbereik. Iedereen kan zijn of haar vertellen en op de wereld loslaten. Kan het democratischer?

We zijn optimistisch. Dit is goed nieuws in deze donkere tijden. Burgers en organisaties nemen digitale media op om dominante beeldvorming te counteren, een alternatief verhaal te brengen en zo te wegen op het maatschappelijk debat. De onzichtbare werkelijkheid gaat viraal. De digitale media brengen hoop. Hoop in donkere dagen. 

hoop in donkere dagen

Nieuwe media, kracht voor verandering

Met het programma ‘hoop in donkere dagen’ onderzoekt Dēmos interactief, artistiek en participatief mediagebruik. We kijken breed: van digital storytelling tot zelf-publicatie. En in verschillende sectoren: van het jeugdwerk, over de journalistiek tot in de kunsten. Wat gelijk blijft in ons onderzoek zijn de sociale contexten waarin digitale media gebruikt worden en welke rol ongelijkheden daarin spelen. Wie heeft productiemiddelen in handen? Wie vertelt het verhaal en hoe? Wie moet dat verhaal horen en hoe ontvangen ze het? 

‘Hoop in donkere dagen’ raakt aan thema’s zoals mediageletterdheid en -wijsheid, media- en e-inclusie. Maar dan met een twist. We focussen niet op ontbrekende of te ontwikkelen competenties van mediagebruikers. We brengen makers en gebruiker in de eerste plaats samen om over de kracht van digitale media te getuigen. Gebruikersparticipatie, emancipatie en democratisch burgerschap: dat zijn de krachlijnen die we zoeken in digitale media. Als een kracht voor verandering.

Wat kan je verwachten? 

‘Hoop in donkere dagen’ zal zich ontrollen in verschillende ‘takes’. Frequent, maar onregelmatige zullen we screenings organiseren waar makers, initiatiefnemers en geïnteresseerden elkaar kunnen ontmoeten. Maar evengoed zetten we lezingen en debatten op. Met ‘hoop in donkere dagen’ brengen we professionals - individuen en organisaties - samen om de emancipatieve en empowermende kracht van nieuwe media met elkaar te delen. Concreet delen we praktijken, know-how en hefbomen om nieuwe media breder ingang te laten vinden in de dagdagelijkse praktijk. Beeldmateriaal, verslagen en reflecties komen op onze website onder het programma ‘Hoop in donkere dagen’. Studie- en naslagwerk, maar ook boeiende praktijken komen in ons online kenniscentrum terecht. 

We springen. In Vlaanderen werken verschillende organisaties vanuit specifieke invalshoeken en (deel)sectoren rond deze en soortgelijke thematieken. Dēmos heeft de ambitie om deze te verbinden met de sectoren cultuur, jeugdwerk en sport. Multidisciplinair en cross-sectoraal: om elkaar te inspireren en aan te vuren. Wil je mee springen of ons in één of andere richting duwen: aarzel niet om ons te contacteren.