Nieuwe playbooks tonen belang van inclusie aan sportbegeleiders

item_left

item_right

Nieuwe playbooks tonen belang van inclusie aan sportbegeleiders

Pieter

Beeld: Urban Youth Games

Urban Youth Games is een jonge organisatie die via events ijvert voor meer inclusie via sport. Ze grepen de corona-crisis aan om ‘playbooks’ te ontwikkelen die sportleerkrachten op weg zetten om werk te maken van inclusie. In september organiseren ze bovendien een digitale challenge om kinderen te enthouisiasmeren voor sport. Hoog tijd dus voor een kort interview met Ciara Reid, één van de drijvende krachten achter de Urban Youth Games.

Wat zijn de Urban Youth Games en hoe is het ontstaan?

Reid:  “We zijn een organisatie die na de aanslagen van 2016 ontstond, toen er veel negatieve perceptie over Molenbeek bestond. Jacques Borlée, één van onze bezielers, kwam toen op het idee om iets te doen met het positieve potentieel van sport in Molenbeek.

Zo ontstond het plan om ons eerste event te organiseren in 2019, waarbij we tijdens de schooluren kinderen en jongeren uit verschillende scholen samenbrachten. Het voornaamste doel was daarbij om leerlingen te laten kennismaken met elkaar via sporten zoals atletiek, zwemmen, fietsen en judo. De focus lag steeds op samenwerking en teambuilding: iedereen die meedoet is winnaar en de groep staat centraal.

Ons evenement was een groot succes maar we kwamen al snel tot het besef dat we ook op termijn een impact willen. We dachten na over hoe we op andere manieren konden focussen op het belang van inclusie. Zo ontstond het idee om playbooks te maken voor sportleerkrachten en daarnaast organiseren we in september een digitale challenge om kinderen te enthousiasmeren voor sport.”  

Wat moeten we ons voorstellen bij de playbooks die jullie ontwikkelden?

Reid: “Die playbooks zijn educatieve bundels die turnleerkrachten begeleiden om concrete oefeningen te geven voor kinderen van het vijfde en zesde leerjaar tijdens de sportles. Ook daar ligt dan steeds het belang op inclusief werken.  De playbooks zijn ontwikkeld rond een bepaalde sport. Nu brachten we er één uit rond hockey en 1 rond Poulball. We willen maandelijks een nieuwe playbook lanceren.

Per playbook is er een bepaald stramien. Eerst is er een ijsbreker en daarna zijn er een aantal oefeningen die je op weg helpen om teamactiviteiten rond de sport op gang te zetten. Het is initiërend en speels, maar het gaat ook over samen dingen bereiken. Erna volgt nog een debriefingmoment waarop de kinderen dan inzoomen op wat ze leerden en wat ze kunnen meenemen.

We willen met die playbooks bij zowel kinderen als leerkrachten een bewustzijn op gang brengen rond inclusie en samenwerken. We hopen dat ze er dan buiten de les ook bij stilstaan. Verder leren ze rekening houden met elkaars talenten en valkuilen via die oefeningen. Natuurlijk is niet elk kind geïnteresseerd in sport, dus we zijn aan het denken hoe we playbooks kunnen uitbreiden naar andere interesses van kinderen. Denk maar aan cultuur, dans, enzovoort.”

Je hebt dit al getest op enkele scholen. Hoe kwam het daar binnen?

Reid: “Ik had het geluk dat de leerkrachten bij mijn testsessies best enthousiast waren. De playbooks zijn concreet. Je kan er echt mee aan de slag en dat stelden de leerkrachten wel op prijs. Natuurlijk zullen er wel leerkrachten zijn die het niet willen doen en voor wie het te veel extra is. Het vraagt wel gerichte communicatie om leerkrachten en begeleiders mee te krijgen. We hebben daarom recent iemand aangeworven om die playbooks te optimaliseren. Clubtrainers kunnen het trouwens ook gebruiken. Iedereen die ermee aan de slag wil gaan is zeker welkom, en we willen graag samenwerken met anderen om te kijken waar het nog beter kwam. De huidige playbooks kwamen bijvoorbeeld in nauwe samenspraak met de federaties tot stand, en is er ook contact met de BVLO en andere partners zoals de Vrije Universiteit Brussel. We zien onszelf als bruggenbouwers, en hoe meer feedback we krijgen, hoe beter dat is voor het eindproduct.”

Er staat nu in september een online challenge gepland. Wat gaan jullie doen?

Reid: “Naast onze fysieke events in Brussel, Luik en Gent gaan we inderdaad een online challenge doen. We hebben daarvoor een online platform opgericht waarop kinderen allerlei uitdagingen vinden waarin tal van oefeningen in werden opgenomen: sport, tekenen, schilderen, wandelen met het gezin, en ga zo maar door. Leerlingen krijgen via de klastitularis of via flyers reclame voor een qr-code en gaan zo naar dat digitale platform waar ze worden uitgedaagd om te sporten. En scholen die in verhouding de meeste challenges hebben afgelegd krijgen als prijs een meet & greet met onze ambassadeurs. Zo heeft 1 van de broers Borlée al toegezegd.  We zoeken ook sportclubs en gemeentes die meedoen. Vanaf 6 september kan je inschrijven en van 24 september tot 29 oktober kan je de challenge meedoen. Erna volgt dan een prijsuitreiking.”

Tot slot, wil je nog iets kwijt?

Reid: “Ja, ik wil graag benadrukken hoe cruciaal het is om kinderen het belang van inclusie duidelijk te maken. De gedachtengang van volwassenen verander je moeilijk, maar bij kinderen kan je een groot effect bereiken. Als we daar meer op inzetten, gaan we er als maatschappij op vooruit op lange termijn. Het is heel belangrijk dat clubs, overheden en federaties hierbij stilstaan en dat ze er acties rond ondernemen. Volgens ons is inclusie een kwestie van gewoonwording en van kleine contacten die je soms een duwtje in de rug moet geven. De school is een mooie inrijpoort om dat te doen, omdat dan iedereen betrokken is. Je hebt natuurlijk ook meer witte scholen, maar door die scholen te mengen via events, hopen we daar al een klein stapje in te zetten. Hopelijk volgen er nog vele van andere organisaties die met ons willen samenwerken. Onze deur staat open!”

  • Meer over de playbooks vind je hier
  • Meer over de challenge vind je hier
  • Meer over urban youth games vind je hier