Agenda inclusieve podiumkunst

item_left

(c)holland_dance

item_right

Agenda inclusieve podiumkunst

Kris

Eerlijk is eerlijk, we zijn best wel jaloers op de Nederlandse 'Agenda inclusieve podiumkunst'. Zelf zijn we er nooit in geslaagd, maar verschillende Nederlandse organisaties leggen samen een eisenpakket op tafel om de podiumkunsten toegankelijk te maken voor én met mensen met een beperking. Een ruime groep betrokkenen uit de culturele sector heeft de agenda opgesteld tijdens drie rondetafelgesprekken. De Agenda is al ondertekend door ruim 60 organisaties/sleutelpersonen uit de culturele sector.

(c)holland_dance

De Agenda Inclusieve Podiumkunsten 2020-2024 is een initiatief van Holland Dance in samenwerking met het LKCA, The British Council, Theaters Tilburg en het Fonds Podiumkunsten. De agenda besteedt aandacht aan praktische toegankelijkheid: wat kunnen culturele organisaties doen om de drempels weg te halen zodat mensen met een beperking kunnen meedoen aan de kunsten als publiek, (amateur)deelnemer of artiest? Daarnaast is er aandacht voor de organisatorische en artistieke toegankelijkheid: wat kunnen culturele organisaties doen om te zorgen dat de kunsten profiteren van de artistieke en esthetische uitdagingen die artiesten met een beperking ons bieden?

De Agenda Inclusieve Podiumkunsten kijkt niet alleen naar fysieke toegankelijkheid, maar ook naar maar ook een verandering in woord en daad, in mindset. De drie belangrijkste thema’s waar de podiumkunsten aan willen werken:

1. Kunstlessen zijn toegankelijk voor iedereen
2. Kunstvakopleidingen werken inclusief
3. Podia programmeren inclusief

Naast de Agenda ontwikkelde de Nederlandse culturele en creatieve sector ook de Code Diversiteit & Inclusie. Ook in Nederland voelt een deel van het potentiële publiek zich nog niet aangetrokken tot het culturele aanbod. Het zou een vanzelfsprekende norm moeten zijn dat de sector gelijkwaardig toegankelijk is voor iedereen: als maker, producent, werkende en publiek. De Code Diversiteit & Inclusie streeft daarom naar ruimte maken voor nieuwe verhalen, kansen bieden, inclusief leren denken en doen.