Drie nieuwe publicaties bieden constructief pedagogisch antwoord op superdiversiteit

item_left

foto_c_stampmedia

item_right

Drie nieuwe publicaties bieden constructief pedagogisch antwoord op superdiversiteit

Kris

Superdiversiteit maakt veel volwassenen angstig en onzeker. Drie nieuwe publicaties bieden, los van elkaar en toch weer niet, constructieve, positieve en pedagogische antwoorden om kinderen en jongeren die opgroeien in superdiversiteit te ondersteunen in hun ontwikkeling.

foto_c_stampmedia

Solidariteit in superdiversiteit

N. Schuermans, J. Vandenabeele, S. Oosterlynck, M. Jans en D. Holemans (Red)

Uitgeverij Acco - Kostprijs 24,95 euro – Klik hier om te bestellen

Vier jaar onderzoek ging aan deze publicatie vooraf. In uiteenlopende case-study’s ging het DIEGEM-onderzoek na hoe solidariteit vorm krijgt in onze superdiverse samenleving en dat op verschillende levensdomeinen: wonen, werken, onderwijs en vorming. Ook de vrije tijd werd onder de loep genomen met case-study’s bij Brusselse Chirogroepen, Collectif Actif en filmfestival System_D. Het resultaat is een stevig werkstuk. Toegegeven, niet alles leest meteen hap-slik-weg, vooral door het gebruik van termen en concepten die niet meteen tot het dagelijks taalgebruik behoren. Maar wie wat doorbijt, vindt in de publicatie een raamwerk om zijn praktijk vorm te geven of onder woorden te brengen. De auteurs schetsen hoe op basis van plekken waar mensen elkaar ontmoeten ‘convivialiteit’ kan ontstaan: vreedzaam samenleven. Op die basis kan je vervolgens kwesties die als onrechtvaardig worden ervaren bespreekbaar maken. Maar het wordt pas echt burgerschap als het zichtbaar en bespreekbaar maken van kwesties ook politiek wordt en leidt tot het maken van ‘claims’. Hoe je deze ‘drietrapsraket’ en andere concepten in praktijk realiseert, lees je in dit boek.

Positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren - Een tool- en handboek voor eerstelijnswerkers

Elke Vandeperre, Jonas Slaats, Rosalie Heens en Samira Azabar

Uitgeverij Garant – Kostprijs 39 euro – Meer info en bestellen via deze link.

Eén van die ‘kwesties’ die velen beroert is die van ‘radicalisering’. De complexiteit van de actuele realiteit, de onduidelijkheid rond begrippen als terreur en radicalisering en de angst die hierdoor in de hand wordt gewerkt, creëren bij heel wat leerkrachten, schooldirecties, jeugdwerkers en hulpverleners een handelingsverlegenheid. Of erger: een handelingsdwang. Een repressieve veiligheidslogica dreigt in het eerstelijnswerk stilaan de ‘normale’ pedagogische logica te verdringen. Een antiradicaliseringsindustrie speelt daar gretig op in met praktische checklists, quick fixes, hapklare ‘tools’ en handige methodiekjes.

Dit tool- en handboek is een poging om in het huidige radicaliseringsdiscours even een stapje achteruit te zetten en terug te keren naar de vraag: Wat is onze pedagogische opdracht als eerstelijnswerkers? Hoe verhouden we ons tot de actuele context en met welke visie gaan we daarin aan de slag? Hoe krijgen we opnieuw vertrouwen in de deskundigheid waarover we beschikken om een diepgaande, constructieve rol te spelen in de positieve identiteitsontwikkeling van (moslim)jongeren? Dit boek toont hoe visie, handelingssleutels en concrete methodische tools intrinsiek met elkaar verbonden zijn. In het omgaan met (levensbeschouwelijke) diversiteit pleiten de auteurs ervoor om consequent te durven kiezen voor een transformatielogica en een emancipatorische aanpak.

Dit handboek is een publicatie van vzw Motief, een door de Vlaamse overheid erkende vormingsinstelling gespecialiseerd in ‘levensbeschouwing en samenleving’. Het boek kwam tot stand bij het ontwikkelen en begeleiden van vormingsprogramma’s voor professionals omtrent ‘omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit’ en ‘positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren’.

Macht in vraag gesteld - Strategieën en werkvormen in het jeugdwelzijnswerk

Fleur Van Oyen en Ikrame kastit

Uitgeverij Acco – Kostprijs 22 euro – Bestellen kan hier

Kwesties omzetten in claims en de ‘radicale’ ideeën van kinderen en jongeren een democratische uitweg bieden, is dan de volgende stap. Net dit kritisch zijn en samen met kinderen en jongeren strijden voor een sociaal rechtvaardigere samenleving is eigen aan het jeugdwelzijnswerk. Het zit in het DNA van deze sector om structurele oorzaken van problemen blijvend bloot te leggen, te bekritiseren en machtsstructuren te bevragen. Dit boek gaat dieper in op deze kernopdracht. Het biedt inzicht in verschillende praktijken op het vlak van politiserend werken, deontologie en personeelsbeleid. De artikels werden geschreven door medewerkers van Uit De Marge/CMGJ die met beide voeten in het jeugdwelzijnswerk staan.

Dit boek is een initiatief van Uit De Marge/CMGJ vzw, het steunpunt voor jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren. Uit De Marge/CMGJ ijvert voor de rechten van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren door sociale verandering via belangenbehartiging van deze doelgroepen, visie- en expertiseontwikkeling, kadervorming en procesbegeleidingen, en jeugdopbouwwerk.