Het publiek aan zet. Onderzoek naar een participatieve museumwerking.

item_left

foto (c) publiekaanzet_mooss

item_right

Het publiek aan zet. Onderzoek naar een participatieve museumwerking.

Document

Wat gebeurt er als het publiek het museum overneemt? M, Mooss en Cera gingen het experiment aan en lieten het publiek zelf een tentoonstelling van A tot Z in elkaar steken. Het publiek wordt curator in Publiek Aan Zet. Hoe beïnvloedt hun frisse blik de museumervaring van onze bezoekers en wat kunnen we eruit leren voor volgende tentoonstellingen? Dat willen we te weten komen. Meer dan drie dozijn curatoren, jong en oud, steken vier maanden lang hun hoofden bij elkaar. Hun werkgebied: 1 museumzaal in M. De kunstwerken: de collectie van Cera. Het ultieme doel: een nieuwe methodiek ontwikkelen voor een actieve publieksparticipatie in musea. Het resultaat: de tentoonstelling “Dinges”.

Dinges

Dinges focust op de ervaring van kunstwerken: “wat zien we?”, in plaats van “wat weten we?”. Kunstwerken zijn razend interessante objecten: neem je tijd om goed te kijken en ontdek welke impact kunstwerken kunnen hebben. En dit enkel door de materiële en vormelijke eigenschappen. Materie en vorm kunnen rechtstreeks tot ons spreken, ongeacht of we kunstkenner of kunstleek zijn. Deze twee kenmerken van het kunstwerk vormen het uitgangspunt van deze tentoonstelling. In de tentoonstellingszaal wordt er gespeeld met aspecten als hard en zacht, licht en zwaar, glanzend en mat, licht en donker, ruw en glad, groot en klein. Op deze manier willen de leden van Publiek Aan Zet de bezoeker uitnodigen om zelf de zintuigen scherp te stellen en de kunstwerken op een nieuwe manier te beleven.

foto (c) dinges_museum_m

M, Mooss en Cera rekruteerden de curatoren uit de M-bassadeurs, M-vrijwilligers, Cera-vennoten en kinderen en jongeren van de kunstjeugdbeweging Bazart. Karel de Grote-Hogeschool staat in voor het analyseren en documenteren van het hele proces.

Partners: Cera, Mooss en M in samenwerking met Karel de Grote-Hogeschool