Demos is een team nomadische kenniswerkers. We volgen maatschappelijke ontwikkelingen die de cultuur-, jeugdwerk- en sportsector vormgeven en werken aan gelijkheid en participatie. We staan voor cultuur, jeugdwerk en sport die aansturen op maatschappelijke veranderingen en bouwen aan een meer open, inclusieve en democratische samenleving.
Hoe gebruiken kinderen en jongeren media in het buitengewoon onderwijs?
item_left
foto_c_jisc_and_matt_lincoln
item_right
Hoe gebruiken kinderen en jongeren media in het buitengewoon onderwijs?
Document
Op deze vraag geven Tom Vandries & Davy Nijs van de programmalijn eSocialwork (Empowering People) van het UC Leuven-Limburg een eerste (voorzichtig) antwoord. Reeds jarenlang hebben beide heren een sterke persoonlijke interesse omtrent mediawijsheid en mediaopvoeding bij bijzondere groepen. In het twee jaar durende onderzoeksproject Games4Specials werd het mediabezit, mediagebruik, het gamegedrag en de pedagogische acties hieromtrent onderzocht bij kinderen in het buitengewoon lager en secundair onderwijs (type basisaanbod). Deze bevraging kaderde binnen de tweejaarlijkse Apestaartjaren bevraging van Mediaraven & Linc. Je vindt het rapport onderaan.