Verslag collegagroep talentontwikkeling 3 mei 2016

item_left

foto (c) theater tartaar

item_right

Verslag collegagroep talentontwikkeling 3 mei 2016

Dossier

Download het verslag hieronder.

Op dinsdag 3 mei 2016 organiseerden we in de Kopergietery (Gent) een collegagroep rond talentontwikkeling van mensen met een beperking. We gingen in op volgende vragen:

  • Wanneer mensen met een beperking zelf ontdekken dat ze meer willen en kunnen doen met hun talenten, waar kunnen zij dan terecht? 
  • Hoe kunnen professionals talenten sneller oppikken en ondersteunen? 
  • Staan de bestaande (kunst-)opleidingen en alternatieve doorgroeimogelijkheden voldoende open voor mensen met een beperking en welke ondersteuning hebben zij hierbij nodig? 
  • Hoe krijg je het persoonlijke netwerk rond mensen met een beperking mee in dit verhaal? 
  • Welke samenwerkingsverbanden kunnen worden opgezet om kansen te creëren? 

foto (c) theater tartaar

Vier sprekers kwamen een insteek geven:

Kopergietery & De Conventie (Dominique Collet, Charlotte Dhaenens en Oliver Roels)
Voor het project ‘inclusieve dans- en theaterateliers’ slaan Kopergietery en De Conventie de handen in elkaar. Met dit project willen ze binnen de huidige atelierwerking van Kopergietery een bijkomende weg inslaan waardoor kinderen en jongeren met een beperking volwaardig kunnen deelnemen aan dans- en theaterlessen als buitenschoolse activiteit. In het najaar 2015 werd nauw samengewerkt met de scholen uit het buitengewoon onderwijs. In het voorjaar 2016 vinden de eigenlijke inclusieve dans- en theaterateliers plaats in Kopergietery. 

Labo inclusiedans Conservatorium Antwerpen (Iris Bouche)
Sinds haar aanstelling als artistiek coördinator bij het Koninklijk Conservatorium Antwerpen onderzoekt Iris Bouche hoe inclusiedans kan bijdragen in de ontwikkeling en opleiding van een hedendaagse danser. Inclusiedans is een hedendaagse dansvorm waarin dansers met en zonder beperking samen worden gebracht en waarbij de verschillende lichamelijke mogelijkheden van de dansers als inspiratiebron dienen. Vanaf het academiejaar 2014-2015 werd in het curriculum een module van 10 uur inclusiedans opgenomen in het derde jaar en doen studenten ervaring op met het creëren van inclusieve dansvoorstellingen. Dit academiejaar werd onder de noemer LABO Inclusiedans een leer- en experimenteerplek opgericht voor fundamenteel artistiek onderzoek naar de essentie van dans als communicatiemiddel en naar de essentie van creativiteit als het vermogen om problemen op te lossen. 

Mira Bryssinck (1993) studeerde in 2015 af aan de opleiding dramatische kunst van het KASK in Gent. In de lagere school ontdekte ze haar passie voor theater. Ze experimenteerde volop in Theater Neon, aan de Academie voor Muziek, Woord en Dans en in de theaterateliers van Kopergietery. Na het zesde middelbaar vroeg ze zich af of haar fysieke beperking haar in de weg zou staan om professionele actrice te worden. Ze ging ten rade bij de toenmalige directeur van het KASK en die trok haar over de streep. Een persoonlijk verhaal waarin kansen en mogelijkheden het winnen van twijfels en beperkingen.

Kelly Huylenbroeck (OVSG) deed onderzoek over de benadering van zorg in het DKO en deed expertise op over dit ontwerp op diverse terreinen. Momenteel werkt zij als pedagogisch begeleider bij OVSG voor het Deeltijds Kunstonderwijs en legt zich voornamelijk toe op de zorgproblematiek. Zij geeft een stand van zaken rond inclusie van mensen met een beperking in het deeltijds kunstonderwijs.