2x2 vragen. Van abstract naar concreet.

item_left

item_right

2x2 vragen. Van abstract naar concreet.

Methodiek

De 2x2 vragenmethodiek kan je helpen om algemene doelen te vertalen naar concrete activiteiten om de inhoudelijke richting te bepalen. De methodiek kan je ook helpen om resultaten van activiteiten te verhelderen en evalueren in het licht van de gestelde ambities. Vier vragen leiden je van abstract naar concreet.

1.    Waarom is wat je wil nu belangrijk?

2.    Wanneer ben je tevreden met het resultaat?

3.    Wie heb je nodig om dit doel te bereiken?

4.    Wat is dan de eerste stap?

De eerste en tweede vraag helpen je om te focussen en het doel duidelijk te stellen. Het is niet enkel belangrijk om te weten wat je doel is maar ook waarom je dit belangrijk vindt. Dit vormt de drijfveer en kan je helpen om ook in het verdere proces het doel voor ogen te houden en je niet te verliezen in de activiteiten maar deze in een groter verhaal te situeren. Het resultaat is wat je wilt bereiken en wat er dan concreet gebeurt. Een (ideale) eindsituatie ontwerpen helpt je om vast te stellen waar het echt op aankomt.

(c) evarkr.com

De derde en vierde vraag gaan dieper in op de actie en hoe je deze in gang kan trekken. In eerste instantie moet je op zoek gaan naar wie de juiste persoon/personen is/zijn om samen de concrete doelen die volgen uit de eerste twee vragen te bereiken. Welke competenties en talenten zijn er nodig en wie heeft deze in huis? Om van start te gaan moet je gewoon beginnen. Afspraken maken – ‘wie doet wat wanneer? – kan het project een ronkende start geven.

Onderstaande meer concrete vragen helpen om rijke antwoorden op de 4 basisvragen te ontwerpen.

1. Waarom is wat je wil nu belangrijk?

  • Wat maakt dit urgent?
  • Hoe belangrijk is dit voor jou?
  • Wat vind je hier specifiek interessant aan?
  • Voor wie is wat je wil ook van belang?  

 2. Wanneer ben je tevreden met het resultaat?​

  • Wat wil je praktisch bereiken?
  • Welke effect(en) wil je bereiken?
  • Wat is er dan juist veranderd?
  • Wanneer ben je tevreden?
  • Wie moet er ook tevreden zijn?

3. Wie heb je nodig om dit doel te bereiken?

  • Wie is hier goed in?
  • Wie kan helpen?
  • Wie (individuen of organisaties) heeft hier reeds ervaring mee?
  • Met wie (individuen of organisaties) kunnen we nog meer effect bereiken?

4. Wat is dan de eerste stap?

  • Wat spreken we concreet af?
  • Wie begint er met het maken van een opzet, een plan, een dossier?
  • Wie benadert wie?
  • Wat zie jij jezelf doen?
  • Wat wordt de uiterste datum? Wat moet dan klaar zijn?
  • Hoe checken we of we het goed doen?

Meer lezen?
Ginkel van, K., Wijngaarden van, P.I. & Vries, de C. (2005). Toolkit Interactieve benadering. Onderwijs & gezondheidszorg, p.6.
De Jong, M. (2013). Effectief samenwerken. De driehoek van verantwoordelijke relaties. Kessels & Smit Publishers.

Bijlage(n):