Kies je voor evolutie of revolutie? Zet je oplossingen uit in een pijplijn.

item_left

foto_c_reutersbennelms

item_right

Kies je voor evolutie of revolutie? Zet je oplossingen uit in een pijplijn.

Methodiek

Om te begrijpen welke impact de nieuwe oplossingen zullen hebben op je organisatie, kan je ze uitzetten in de onderstaande matrix. Stel jezelf de vraag of de oplossing gericht is op de groep van mensen die je nu al bereikt of dat de oplossing je bestaande publiek uitbreidt. Bepaal ook of je eerder je bestaande aanbod uitbreidt of aanpast, dan wel iets volledig nieuw opzet.

foto (c) HCD_toolkit 

Als je de oplossingen op deze manier in kaart hebt gebracht, dan kan je kritisch kijken naar je eigen mogelijkheden. Het spreekt voor zich dat het uitwerken van een nieuw aanbod voor een nieuw publiek andere competenties en een andere investering vraagt dan het uitbreiden van je bestaande aanbod voor je bestaand publiek. Stel jezelf de vraag of je voldoende tijd, middelen en competenties in huis hebt om de 'revoluties' te realiseren. Als je totale strategie inspeelt op meerdere types van oplossingen, dan kan je de 'risico's' wat spreiden.  

Kijk ook eens naar de verdeling van de oplossingen over de matrix. Zijn er stukken waar er (te) weinig of (te) veel oplossingen zijn? Eventueel kan je beslissen om terug te gaan naar de brainstormfase om nieuwe (types) van oplossingen te bedenken waar je er momenteel te kort van hebt.