Praatcafé/Worldcafé. Dialoog en uitwisseling in grote groepen.

item_left

item_right

Praatcafé/Worldcafé. Dialoog en uitwisseling in grote groepen.

Methodiek

Een Praatcafé/Worldcafé leent er zich goed toe om een grote groep van mensen te betrekken bij je project. Op een informele en gezellige manier kan je heel wat ideeën verzamelen. In een grote ruimte plaats je verschillende tafels. De grote groep die je uitnodigde splitst zich op in kleine deelgroepjes van een viertal mensen. Zij nemen plaats aan een van de tafels. In een gespreksronde van een 20 à 30 minuten bespreken ze een bepaalde (deel)vraag. Daarna gaat iedereen in principe naar een volgende gesprekstafel voor een volgende (deel)vraag. Zo wijzigt de groepssamenstelling aan iedere gesprekstafel. Er blijft echter altijd één persoon aan de tafel zitten als ‘gastheer/vrouw’ . Hierdoor ontstaat een snelle informatie-uitwisseling en creëert men gedeelde kennis. Alle ideeën worden nauwkeurig genoteerd op een groot vel papier dat steeds op dezelfde tafel blijft liggen. Aan het begin van elke nieuwe ronde verwelkomt de ‘gastheer/vrouw’ de nieuwe groepsleden en vat kort de belangrijkste ideeën en thema’s samen die net besproken werden. Op het einde van het proces verzamelt men de verschillende vellen papier en worden de resultaten gepresenteerd in een plenaire sessie.

foto (c) world_cafe_community

Een World Café is maatwerk

Er bestaan heel veel variaties op het standaard format van World Café: werken met één of meerdere vragen, vragen vooraf verzamelen of hier-en-nu door de groep laten bepalen, deelnemers wisselen van tafel of vaste groepjes maken en de tekenvellen omruilen, ... enz. Een World Café vraagt veel creativiteit en voorbereiding. Voor ieder facet van de methode en de uitvoering moet een bewuste keuze gemaakt worden in functie van de gewenste resultaten. Er zijn tientallen manieren om wat op de tafels geschreven en getekend werd te ordenen en er de belangrijkste resultaten uit te selecteren: dots kleven, aanstippen met kleuren, op post it's die worden geclusterd, een mindmap maken, digitale foto's, het verslag van een 'reporter' of een 'spion', ... enz. Ook zijn er diverse vormen om de resultaten te bundelen en te communiceren: een krant, een boekje, een brochure, een pagina op een website, een lang tekenblad opgehangen in een gang waar iedereen door loopt, een theaterstuk, een poster die op verschillende plaatsen wordt opgehangen, een stripverhaal, een project voorstellen, een bericht in een (plaatselijke) krant, ... enz.

Goed begonnen

Alles start met een goed uitgewerkte vraag. Een sterke vraag

  • is eenvoudig en duidelijk
  • daagt het denken uit
  • maakt energie los
  • focust het onderzoek
  • brengt onbewuste veronderstellingen aan het licht
  • opent nieuwe mogelijkheden
  • zoekt naar wat nuttig is

Een meer gedetailleerde beschrijving van deze methode vind je in dit document in ons kenniscentrum.