Demos is een team nomadische kenniswerkers. We volgen maatschappelijke ontwikkelingen die de cultuur-, jeugdwerk- en sportsector vormgeven en werken aan gelijkheid en participatie. We staan voor cultuur, jeugdwerk en sport die aansturen op maatschappelijke veranderingen en bouwen aan een meer open, inclusieve en democratische samenleving.
Referentiepersoon en fotomuur. Refereren naar de doelgroep in het ontwerpproces.
item_left

item_right
Referentiepersoon en fotomuur. Refereren naar de doelgroep in het ontwerpproces.
Na de luisterfase is het mogelijk dat je om praktische redenenen met een kleine groep een project uitwerkt, zonder dat er mensen uit de doelgroep mee aan tafel zitten. Toch zijn er manieren om hen vooralsnog mee aanwezig te stellen. Als je in de luisterfase gewerkt hebt met foto's, dan kan je deze nu in de vorm van een fotomuur ophangen in de ruimte waar je vergadert over het project.
Een ander hulpmiddel, dat soms wel eens wordt gebruikt in de journalistiek, is het creëren van een referentiepersoon. Zo'n referentiepersoon is een fictieve persoonsbeschrijving die verschillende typische kenmerken bundelt van de doelgroep die je voor ogen hebt. Mogelijke kenmerken: leeftijd, geslacht, thuissituatie, onderwijstype, werksituatie, hobby's, uitspraken, dromen en wensen,... Probeer tot een concrete en tastbare persoonsomschrijving te komen. Geef je persoon ook een naam mee. Als je werkt met een heteregone groep dan kan je verschillende referentiepersonen creëren. Je kan hen aanwezig stellen in je vergaderingen door een medewerker te vragen zich in te leven in deze persoon en vandaaruit te reflecteren of door geregeld naar hen te refereren.