Straatjutten. Zien waar je normaal gezien niet op let.

item_left

foto (c) straatjutten.nl

item_right

Straatjutten. Zien waar je normaal gezien niet op let.

Methodiek

Straatjutten werd bedacht door een zekere Richard Stomp als een manier om meer oog te hebben voor alledaagse voorbeelden van creativiteit en originaliteit op vlak van marketing of productontwikkeling. Maar het lijkt ons ook bruikbaar als methode om inspiratie op te doen of nieuwe ideeën te ontwikkelen als je een project uitwerkt op maat van een bepaalde buurt of omgeving.

Het uitgangspunt van de methode is dat 99% van de mensen 99% van de kansen en ideeën mist die zich dagelijks aan hen voordoen. Dat zou komen omdat ze niet om zich heen kijken; ze lopen in gedachten verzonken op hun doel af en missen de bijzondere dingen om hen heen. Stel je voor dat je een speciale bril zou hebben... Als je hem opzet, zie je altijd en overal kansen en ideeën. Straatjutten is die bril. Straatjutten leert je anders te kijken en nieuwe inzichten te vertalen naar de eigen organisatie. Straatjutten bleek al een succesformule voor marketing, communicatie en innovatie, maar de techniek is geschikt voor iedereen en kan ook in andere processen inspirerend zijn.

foto (c) straatjutten.nl

Werkwijze

  • Stap 1: Vind een straat. In sommige straten liggen de ideeën hoger opgestapeld dan in andere. Zijstraten van winkelstraten, winkelstraten, toeristische straten enz. Als je in een bepaalde buurt werkt, stap dan rond in die buurt.
  • Stap 2: Kijk. Richt je aandacht niet op je eigen gedachten maar op wat er om je heen is. Vergeet alles wat je weet en word weer net zo nieuwsgierig als toen je kind was. Ga langzamer lopen, dan zie je meer.
  • Stap 3: Klik. Fotografeer echt alles wat je aandacht trekt, zonder na te denken, gewoon impulsief. Oordeel niet over wat je ziet. Dat kunnen best veel foto’s zijn.
  • Stap 4: Zet alle foto’s op de computer. Niet selecteren.
  • Stap 5: Vraag je af en probeer te benoemen wat nu je aandacht trok, wat de foto interessant maakt. Uit welke bouwstenen bestaat die aandachtstrekker? Zo kom je op het DNA van een idee. Dat gebruik je als springplank naar nieuwe ideeën.

Bron: Toolbox beleidsplanning. http://blogs.scw.be/beleidsplanning/straatjutten/