Van analyse naar synthese. Breng je informatie samen in kernthema’s.

item_left

item_right

Van analyse naar synthese. Breng je informatie samen in kernthema’s.

Methodiek

Een synthese van alle informatie die je via verschillende kanalen hebt verzameld is een belangrijke volgende stap. Immers, niet alles wat is gezegd, geschreven en onderzocht kan je meenemen in het uitwerken van je project en vele dingen komen keer op keer terug, zij het vaak in verschillende bewoordingen. Het is dan belangrijk om de thema’s of patronen te zien die steeds terugkomen en de verbanden tussen informatie duidelijk te krijgen. Het maken van een goede synthese brengt ons van inspiratie en verhalen naar concrete ontwerp ideeën en strategische keuzes.

De volgende methodische stappen gidsen je bij het analyseren van een veelheid  aan informatie tot gekristalliseerde thema’s. Vaak worden hier enkel professionele krachten samengebracht. Ook hier is het een meerwaarde om mensen die behoren tot de groep waarmee je aan de slag wil gaan te betrekken. 

Stap 1. Breng alle informatie samen. Een grote muur kan dienstdoen als ‘canvas’. Geef elk van de groepsleden afhankelijk van het verzamelde materiaal en de opdracht 5 à 10 post-its en vraag neer te schrijven uit de informatie die zij het meest verrassend, prikkelend, interessant of provocatief vinden. Dit kunnen zowel concrete quotes zijn als observaties die men maakt op basis van de informatie. Tip! Zorg dat je de post-its in een hoekje nummert, dit vergemakkelijkt het verdere werk.

Stap 2. Groepeer de post-its die enigszins gerelateerd zijn en verspreid deze post-itverzamelingen. Geef iedere nieuwe post-it in een andere kleur en laat hen bij elke verzameling elk één post-it schrijven over een vraag of een inzicht die de verzameling oproept. Tip! Neem foto's van elke verzameling van post-its doorheen het hele proces. 

Stap 3. Breng deze post-it verzamelingen weer op de muur zodat iedereen ze kan zien. Als jullie de sleutelvragen en -inzichten hebben gedistilleerd, komt het erop aan om thema’s te vinden die de gemeenschappelijkheden, verschillen en relaties tussen de informatie weergeven.

Stap 4. Om thema’s te selecteren kan je uit verschillende benaderingen kiezen om de informatie te thematiseren. Eén manier die een veelheid van informatie kan opdelen in werkbare categorieën is de P.O.I.N.T-techniek. ‘P.O.I.N.T’ staat voor problemen, obstakels, inzichten, noden en thema’s. Verdeel de grote groep in 4 groepjes en laat hen elk één van de categorieën doen: problemen, obstakels, inzichten en noden. Het groepje dat zich bijvoorbeeld over ’problemen’ ontfermt gaat op de post-it muur op zoek naar quotes, inzichten en vragen die wijzen op problemen. Ze schrijven deze over/vatten samen en zetten zich apart. Hier kan het helpen als de groepjes ook even de nummers van de post-its die ze willen nemen mee noteren. 

Stap 5. Nu gaan de groepjes de informatie die ze voor zich hebben liggen categoriseren naar mate van abstractie. De bedoeling is dat post-its die andere post-its overkoepelen boven deze geplaatst worden zodat je een ‘stamboom’ krijgt waar specifieke post-it’s onder de meer algemene komen. 
Als alles gesorteerd is kan er een titel worden gekozen per thema.

Stap 6. Laat de groepjes hun thema’s en bijhorende stambomen presenteren aan de hele groep. 

Stap 7. Mix de groepsleden tot verschillende groepjes en geef elk één of meerdere thema's met bijhorende stamboom. Zij kunnen nu op zoek gaan op de muur met post-its naar 1) gemeenschappelijkheden, 2) verschillen, 3) relaties met andere post-it constellaties. Hier kan je chaos vermijden door elk groepje print-outs te geven van de verschillende post-it constellaties. Ze schrijven deze thema's op nieuwe post-it's in andere kleuren ('gemeenschappelijkheden', 'verschillen' en 'relaties' hebben elk een andere kleur) en plakken deze bij het thema.

van analyse naar synteseStap 8. Laat de groepjes de linken die ze hebben gemaakt ('gemeenschappelijkheden', 'verschillen' en 'relaties') presenteren aan de hele groep. Ook dit documenteer je weer. Hier kan je verder in groep over in debat gaan.

Bron: LCD toolkit p.64-68.