Wat weten we al, wat weten we nog niet? Zicht krijgen op aanwezige en ontbrekende kennis

item_left

item_right

Wat weten we al, wat weten we nog niet? Zicht krijgen op aanwezige en ontbrekende kennis

Methodiek

Meestal heb je al een pak informatie of kennis over de vraag, het probleem, het veld of de uitdaging die je wil verkennen. Dan komt het er op aan om de bestaande kennis te inventariseren. Zo kan je ook zicht krijgen op welke informatie nog ontbreekt en deze lacunes doelgericht aanpakken.

  • Schrijf de vraag op een plek die goed zichtbaar is (bv. op een papieren flap).
  • Geef iedereen post-its en vraag de kennis en informatie men al heeft over de kwestie te noteren. Zorg ervoor dat elk apart deeltje informatie op een aparte post-it staat.
  • De post-its kunnen dan voorgelezen worden en onder de vraagstelling worden gekleefd.  
  • Vraag de andere groepsleden de onderliggende vooronderstellingen van de opgesomde kennis te bevragen. Wie is het er niet mee eens en heeft tegenstellende kennis. Deze informatie kan ook op post-its onder de vraag verzameld worden.

foto (c) except.nl

In een tweede stap schrijft ieder op post-its welke belangrijke informatie de groep nog niet heeft gegenereerd in de eerste ronde (‘wat weten we nog niet?’). Lees de post-its even voor in groep: misschien zijn er anderen die toch nog meer informatie hebben of kom je net op andere dingen die ook nog niet geweten zijn. Deze post-its kleef je ook onder de vraag (maar hou je duidelijk gescheiden van de informatie die je al wel hebt). Om wat meer structuur te krijgen in wat er nu al op tafel ligt kan je de post-its thematisch groepen.

Bron: Human-Centered Design Toolkit, p.25. Je kan de toolkit hier downloaden.