Als dansen in je bloed zit ...

item_left

(c) Rudy Carlier

item_right

Als dansen in je bloed zit ...

Praktijk

... dan maakt het niet veel uit hoe je lichaam in elkaar zit. Dat vertelt Wietse Vendrig in de documentaire InclusieDANS van Lune Cladakis. De documentaire portretteert de samenwerking tussen Wietse Vendrig en Sofie Roels. Deze samenwerking groeide vanuit het Labo Inclusiedans aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen en leidde tot de voorstelling 'Toelatingsvoorwaarden'. 

(c) Rudy Carlier

(c) Rudy Carlier

Voor Sofie Roels is inclusieve dans hedendaagse dans waarin iedereen zijn mogelijkheden verkent: jong, oud, klein, groot, met of zonder beperking. Niet buiten, maar net binnen zichzelf. Inclusieve dans breidt de diversiteit verder uit die er op zich al is tussen al die verschillende dansers, maar niet in die mate dat er iets fundamenteel verandert aan de dans zelf. Het publiek en de danswereld hebben gewoon dat extra duwtje nodig om een grotere variatie aan dansers op te nemen.

Ook dansers met een beperking en hun omgeving hebben een extra steun nodig. Bij gebrek aan rolmodellen hebben ze nood aan opleidingen die met elke dansziel aan de slag kan. Dat is het 'inclusieve' aan inclusiedans. Maar verder is en blijft het wel eerst en vooral DANS. 

INCL.UDED

En er is meer. Met INCL.UDED. richtte Sofie Roels ook een platform op om professionele dansers en leerlingen meenemen in de wereld van inclusie. 

INCL.UDED. biedt een inclusief (dans)leerplan voor DKO scholen aan en maakt het DKO toegankelijk voor iedereen. Elke docent en academie die open staat voor inclusie mag dit leerplan gebruiken voor zijn lessen om zo verder te bouwen naar toegankelijk kunstonderwijs. Het inclusieve zijluik is een handvat om leraren, die nieuw zijn in de inclusie, wat structuur te bieden. INCL.UDED. moedigt docenten aan om met een open mind les te geven en 'beperkingen' anders te bekijken. Naarmate dat de docent hiervoor kiest en hier ervaring in opdoet, wordt dit zijluik vanzelfsprekend. 

INCL.UDED. is voor iedereen toegankelijk. Maar om het ook effectief voor elke dansdocent toegankelijk te maken, heeft Sofie ook de EHBI ontwikkeld. De EHBI-posters, Eerste Hulp Bij Inclusie, zijn verkrijgbaar en worden verspreid in het DKO om zo docenten die de leerplannen nog niet gebruiken toch wat op weg te helpen. Ook biedt INCL.UDED bijscholingen aan als aanvulling op deze EHBI voor geïnteresseerde docenten & academies om de stap naar dit nieuwe leerplan kleiner te maken. 

http://www.incl-uded.com/