Demos is een team nomadische kenniswerkers. We volgen maatschappelijke ontwikkelingen die de cultuur-, jeugdwerk- en sportsector vormgeven en werken aan gelijkheid en participatie. We staan voor cultuur, jeugdwerk en sport die aansturen op maatschappelijke veranderingen en bouwen aan een meer open, inclusieve en democratische samenleving.
Applaus - Don Bosco werken en leren - Wilrijk
item_left
foto_donboscowilrijk_applaus
item_right
Applaus - Don Bosco werken en leren - Wilrijk
Praktijk
Een twintigtal leerlingen uit het deeltijds onderwijs maken o.l.v. regisseur Stefan Perceval een theaterstuk. Twee groepen van 10 leerlingen tussen de 16-20 jaar werken 4 maanden lang aan een voorstelling ("Duuzend karaat") die zij zelf vormgeven. Hun eigen ervaringen en dromen vormen het uitgangspunt.
Met Stip
- Het theaterstuk is volledig gebaseerd op de dromen en verwachtingen van de leerlingen zelf. Niets is opgelegd, de leerlingen hebben zelf verhalen en ideeën aangedragen. Het scenario is dus organisch gegroeid doorheen het project en tijdens de opgedane ervaringen in de repetities. Deze repetities volgen dus geen strak schema maar zijn flexibel en op maat van de deelnemers zelf. Het hele proces verloopt bottom-up. Tot op het laatst is er ruimte om nog vanalles aan het scenario van het stuk toe te voegen.
- Ook de leerlingen die niet deelnemen aan het theaterstuk worden in het project betrokken. De verschillende opleidingen worden ingezet in functie van het project: "pc-technieken" voor de website, "keuken" voor de catering, "elektriciteit" voor de techniek, etc.
- Methodologisch is het interessant dat het eindresultaat van het project nog niet vaststaat: de focus komt te liggen op het proces en de band die ontstaat tussen de jongeren en met de leraars. In een maatschappij waar alles snel moet gaan en iedereen succesvol moet zijn is het belangrijk dat mensen die niet meekunnen hun talenten op hun eigen ritme ontwikkelen en ontdekken.
- De leraars, die eveneens sterk betrokken zijn in het project, getuigen van een grotere solidariteit, verdraagzaamheid en cohesie onder de leerlingen in heel de school sinds de start van het project. Er is dus een duidelijk spill-over effect.
- De repetities gebeuren met veel geduld, een positieve benadering en constructieve feedback. Er is een duidelijke goede verstandhouding en wederzijds vertrouwen tussen de regisseur en de jongeren. Deze relatie is een belangrijke troef voor het welslagen van het project.
- Doorheen het proces wordt er veel aandacht gegeven aan participatie binnen het culturele aanbod: leerlingen brengen een bezoek aan theaterhuizen, bekijken films en worden gestimuleerd meer cultuur te consumeren
Contact: Don Bosco werken en leren -Christian Rutges - Valkenveld 70, 2610 Wilrijk - christian.rutges [at] donboscowilrijk.be