Ukelila - Rimo Limburg

item_left

foto_ukelila_rimo_limburg

item_right

Ukelila - Rimo Limburg

Praktijk

Maatschappelijk kwetsbare kinderen vinden nauwelijks de weg naar muziekacademies. Allerlei financiële, sociale en culturele drempels staan in de weg. Nochtans is samen musiceren een krachtig middel tegen sociale uitsluiting. In groep muziek leren maken geeft een boost aan de sociale, emotionele en intellectuele ontwikkeling van kinderen. Dat blijkt onder meer uit inspirerende buitenlandse initiatieven zoals ‘El Sistema’ (Venezuela) en Het Leerorkest (Amsterdam).
 

 

Drempels omzeilen

We leren kinderen een instrument bespelen waar we ze sowieso aantreffen: in de basisschool. We schakelen professionele muzikanten in in scholen met een groot aantal doelgroepleerlingen. De lessen gaan wekelijks door tijdens de gewone schooluren. Alle kinderen nemen eraan deel, net zoals aan de taal- of rekenles.

Pedagogisch-didactische vernieuwing

De pedagogisch-didactische aanpak is geïnspireerd op de principes van El Sistema. Vanaf het vroegste stadium staat deelnemen aan een muzikaal ensemble centraal. De lessen worden in groep gegeven, de kinderen leren meteen een instrument bespelen, en er is ruimte voor peer teaching. Samenspel primeert boven techniek. Muzikale passie komt eerst, verfijning volgt later. Al na enkele weken spelen de kinderen samen in een schoolorkest, en na enkele maanden staan ze al op het podium voor een publiek (‘learning through performing’). Er is ruimte voor een grote verscheidenheid aan muzikale genres en ook koorzang krijgt een belangrijke plaats.

Deze aanpak vergt een totaal nieuwe pedagogisch-didactische benadering en een cultuuromslag bij klassiek opgeleide muziekdocenten.

Contact: Rimo Limburg - Peter Meeuwissen - Marktplein 9 bus 21, 3550 Heusden-Zolder - peter.meeuwissen [at] rimo.be