I come from there

'I Come from There' is een collectief project waarbij nieuwkomers van De Connectie samen met kunstenaar Esther Weidenbaum werkten in het grafieklokaal van Sint Lucas Antwerpen. Ze namen samen de gedichten van Palestijns dichter Mahmoud Darwish (1941-2008) ter hand en creëerden elk een eigen beeldtaal met soms zelfgeschreven teksten of gedichten. De kracht van dit project zat in kleine dingen, zo overtuigde een deelneemster door het werk dat ze er maakte haar ouders om zich aan te melden op een kunsthogeschool.

'Gewoon al de ‘high fives’ die werden gegeven na een goed gelukte druk. Het is maar iets klein maar toch zo mooi om te zien. Ook was het een enorm diverse groep. Ik vond het dus erg knap hoe jongeren van 14 à 15 jaar perfect pasten in een groep van mensen tussen 25 à 30 jaar. Ook hoe ze zo verbaasd waren soms door hun eigen kunnen, was prachtig om te zien! '

Esther geeft graag enkele leerervaringen en tips mee voor toekomstige laureaten van Arts in Society Award projecten:

  • Een lerend en inspirerend traject voor alle stakeholders en voor de kunstenaar

'Ik heb vooral geleerd hoe veel je kan leren van elkaar. Een participatief project kan een grote impact hebben, ook hoe je als beeldend kunstenaar je creatieve energie kan inzetten voor meer dan enkel en alleen je eigen kunst.'

Het project heeft ook een impact gehad op de werking van De Connectie, de partnerorganisatie. Het aanbod dat Esther creëerde gaf een antwoord op een nood die er bij de deelnemers aanwezig was (aanbod beeldende kunst, laagdrempelig maar wel op een inspirerende plek, verschillende leeftijden, community building tussen de kunstenaars). Met het eindresultaat tonen ze aan andere organisaties dat het project wordt meegenomen als ‘good practice’.

  • Alle kundigheden of talenten zijn een meerwaarde voor het project

'Communicatie was een uitdaging doordat we niet allen dezelfde taal spraken. Met google translate en goede handgebaren kom je al ver.'

Op zo'n momenten komen soms verborgen talenten boven, mensen die creatief gaan vertalen of via een dominovertaling elkaar toch begrijpen en bereiken.

  • Uitdagingen als kansen zien

'Het digitale aspect door ‘Covid-19’ bracht wat struikelpunten met zich mee. We verloren sommige mensen wat uit het oog doordat ze online niet zo aanwezig waren als normaal. Je moet je er op instellen dat je niet altijd iedereen tegelijk kan bereiken. Soms komen er minder mensen dan verwacht opdagen en een andere keer weer meer. Stel je flexibel op zodat je makkelijk kan schakelen (ook belangrijk bij de voorbereiding). ' 

De werkwijze moest veranderen. Als alternatief maakten ze uiteindelijk gedichten die ze associeerden met de reeds gemaakte kunstwerken. Famke Nysen werkte een online aanbod uit voor de deelnemers waarbij ze werkten rond verschillende dichttechnieken tot het brengen van eigen gedichten voor een publiek. Hier gingen ze verder digitaal mee aan de slag in een WhatsApp groep. Met al het beeldmateriaal dat gemaakt werd en de prachtige foto’s van deelnemer Rahal Ben Chammach werd het boek ‘I Come from There’ vormgegeven.

  • Last but not least, beleef plezier aan je project!

'Creëer een soort van veilige haven waar er mogelijkheid is tot samenwerking en creatieve output. Plezier, spel en oefening liggen aan de basis van elk participatief project.'