Demos is een team nomadische kenniswerkers. We volgen maatschappelijke ontwikkelingen die de cultuur-, jeugdwerk- en sportsector vormgeven en werken aan gelijkheid en participatie. We staan voor cultuur, jeugdwerk en sport die aansturen op maatschappelijke veranderingen en bouwen aan een meer open, inclusieve en democratische samenleving.
Museumparticipatie, een praktijkonderzoek van Artevelde Hogeschool
item_left
item_right
Museumparticipatie, een praktijkonderzoek van Artevelde Hogeschool
"Je verliest je macht niet door macht te delen. Jouw vaardigheden en kennis als museummedewerker blijven cruciaal als support voor de gemeenschap. 2 steps to take: toon interesse in wat een gemeenschap kan bijdragen aan het museum en geloof in de bijdrage die een gemeenschap kan geven als meerwaarde voor het museum."
Nina Simon
De voorbije 2 academiejaren werkte de bacheloropleiding sociaal werk aan een verkennend onderzoek rond 'Musea en participatie'.
Ze vertrokken vanuit een grote nieuwsgierigheid naar goede voorbeelden van museumpraktijken die 'participatie' in de kern van hun werking/project plaatsen. Ze brachten enkele inspirerende voorbeelden in beeld en destilleerden in diverse output ideeën om participatie in de kern van de museumwerking te bevragen en te realiseren.
Alle acties gebundeld, vind je op de webpagina musea-participatie.be.
Wat als je vertrekt vanuit de noden en vragen van burgers en dit als een kans ziet tot museale verandering?
Participatie is sinds 2017 ingeschreven in het Vlaamse erfgoeddecreet. Het viel de onderzoekers op hoe dit toch voor een groot deel benaderd wordt als een manier om meer publiek te bereiken, een functionele invulling van participatie als doel en middel. Maar wat betekent het wanneer participatie een uitgangspunt is?
Het onderzoek laat goede praktijken zien uit Vlaanderen (KMSK Brussel, S.M.A.K., STAM Gent, ABBY Kortrijk en Red Starlinemuseum Antwerpen), getekend verslag vind je hier.
Ze maakten reflectietools op waaronder een begrippenlijst om dialogen open te breken en een manifest voor het museum als open huis en tips om het te activeren, en een ode met profielbeschrijving aan de publieksmedewerker.
Een podcast laat het publiek zelf aan het woord.
In een bachelorproef lees je tot slot ook nog over de zoektocht naar een ideaal museum, waarin participatie is ingebed.
Om je goesting te geven door te klikken, alvast hun acht begrippen tot dialoog op een rij:
Betekeniswig - Tussentijd - Witruimte - Dialogiek - Safe & Brave Space - Lerende organisatie - Onderdruk - Onthullen
Kan je er niet genoeg van krijgen, dan kan je onderzoeker Veerle Deschrijver contacteren via veerle.deschrijver [at] arteveldehs.be.