Crowdfunding heeft niet enkel financiële maar ook sociale impact

item_left

foto(c)growfunding

item_right

Crowdfunding heeft niet enkel financiële maar ook sociale impact

Artikel

In een artikel op sociaal.net belichten Jan Denoo en Frederik Lamote de voordelen van crowdfunding voor de jongeren die zo'n actie opzetten. Die voordelen gaan verder dan de financiële steun voor hun projecten en ideeën. De jongeren winnen aan zelfvertrouwen, verdiepen en verbreden hun netwerk en vergroten hun inzicht en vertrouwen in hun stedelijke leefomgeving. Maar de auteurs blijven voorzichtig: crowdfunding is geen toveroplossing. 

foto(c)growfunding

Nooit eerder zagen de auteurs dat globale uitdagingen zich zo sterk verzamelen in steden als vandaag. Terugtrekkende overheden rekenen steeds meer op zelforganiserende burgers om die stedelijke uitdagingen het hoofd te bieden. Maar zo stellen de auteurs:

"Zelforganisatie veronderstelt dat geëmancipeerde burgers hun waarden spontaan kunnen omzetten in actie voor een gemeenschappelijk goed. Dat blijkt in de praktijk niet vanzelfsprekend. Het feit dat niet iedereen even goed in staat is om zichzelf te organiseren, wordt systematisch onderschat."

Een recente populaire vorm van zelforganisatie is crowdfunding. Een van de wereldwijde voortrekkers van sociale en stedelijk gerichte crowdfunding is het Brusselse platform Growfunding. Growfunding onderscheidt zich van andere platformen als een van de koplopers in ‘civic crowdfunding’. Civic Crowdfunding gebruikt crowdfunding als methode om projecten met een maatschappelijke meerwaarde te financieren.

Growfunding doet ook meer dan een platform bieden om geld in te zamelen:

"Growfunding biedt trajectbegeleiding aan tijdens het opzetten en uitvoeren van een campagne. Terwijl de overgrote meerderheid van crowdfundingplatformen wereldwijd slechts een plekje op hun website en een betalingssysteem aanbieden, zet Growfunding zo in op een sterke offline ondersteuning. De begeleiding bestaat onder andere uit het helpen bij het plannen van een campagne, opstellen van communicatiestrategieën en inzamelacties of het vinden van potentiële partners."

Die begeleiding is nodig stellen de auteurs:

"Net als bij andere vormen van zelforganisatie, is het belangrijk om het democratisch en emancipatorisch gehalte van crowdfunding te nuanceren. Want voor het uitvoeren van een crowdfundingcampagne zijn vaardigheden en een netwerk nodig. En laat deze nu net ongelijk verdeeld zijn onder de bevolking."

En die begeleiding werpt z'n vruchten af, niet alleen financieel maar op vlak van sociale impact. Maar zo stellen de auteurs, deze ondersteuning blijft complementair en ondersteunend aan het bestaande jeugdwerk. Jeugdwerk kan niet vervangen worden door growfundingprojecten en omgekeerd moet een werking als growfunding haar uniek karakter bewaken. Op die manier breiden het jeugdaanbod en de kansen voor jongeren verder uit.

Dit artikel is een verkorte versie van het thesisonderzoek van Jan Denoo over Growfunding. Dit onderzoek werd begeleid door Prof. Liesbeth De Donder (EDWE, VUB) en Drs. Minne Huysmans (VUB). Je kan de volledige thesis onderaan terugvinden.