Demos is een team nomadische kenniswerkers. We volgen maatschappelijke ontwikkelingen die de cultuur-, jeugdwerk- en sportsector vormgeven en werken aan gelijkheid en participatie. We staan voor cultuur, jeugdwerk en sport die aansturen op maatschappelijke veranderingen en bouwen aan een meer open, inclusieve en democratische samenleving.
Op bezoek bij River Side Studio
item_left
item_right
Op bezoek bij River Side Studio
River Side Studio biedt muziek, dans en sport aan en focust zich in de eerste plaats op jongeren uit kansengroepen. Ze richten zich op de buurt (Linkeroever), maar gaan ook naar jeugdinstellingen, werken met scholen samen en bieden workshops en activiteiten aan jongeren die geen lid kunnen worden van de vzw. Zoals ze het zelf omschrijven: “Zo willen wij hen het zelfvertrouwen, de drive en de power geven om in welke situatie dan ook het mooiste van het leven te maken.”
Rapper AKB en Demos gingen op bezoek. We zijn te gast bij River Side Studio waar Horna Masanka en Freddie Konings ons verwelkomen.
Horna, wat is River Side Studio en hoe is de organisatie ontstaan?
"River Side is een organisatie die ontstaan is door mensen die uit Linkeroever zelf komen. Mijn vrienden en ik, we zijn hier opgegroeid en het enige wat wij hadden is een jeugdhuis. Er is op Linkeroever niet veel te doen maar er is wel veel talent aanwezig. Ik maak al een tijdje muziek en wij zaten dan te sukkelen met studio’s of een plaats om op te nemen, een plaats om te zijn ook. Wij hadden dat hier niet en daarom dachten we om zelf zo'n plek te creëren voor de jongeren nu en voor zij die na ons komen. We zijn dan rondgegaan met ons idee, we zijn gaan horen bij de stad Antwerpen, bij andere mogelijke partners en overal kregen we een nee. Tot we bij City Pirates kwamen, die ons een opportuniteit gaven.
We kregen deze plek, een oud scoutslokaal. We hebben dan een plan uitgeschreven en kregen financiële steun van City Pirates om een studio te maken. We hebben dan de community verzameld van “dit willen we doen,” en er zijn er heel veel komen helpen. Alles is door de community volledig zelf gedaan. Nu bestaan we vijf jaar. Ik deed dit vrijwillig, ik werkte tijdens de week en in het weekend dan hier. Maar nu sinds 2022 ben ik in dienst van City Pirates. Er is een uitwisseling met City Pirates: voor sport komen ze naar hen, voor muziek bij ons. We hebben ook een fitnessruimte die deel uitmaakt van de werking. Die dingen vullen elkaar aan voor de jongeren.
We zijn begonnen met open mics en schrijverskampen te organiseren. Open mic betekent dat als jongeren thuis zitten en dingen uitschrijven, ze hier ook hun ding kunnen opnemen. Ze krijgen begeleiding, het is gratis en ze kunnen een demo uitbrengen. Op verschillende dagen kunnen ze gewoon binnenlopen. Ze krijgen begeleiding en tips van verschillende coaches. Het schrijverskamp is voor jongeren die verder willen gaan. Jongeren werken rond hun idee en we leren hen verschillende dingen die bij het muziek maken komen kijken, zoals stage presence en marketing. Dat is ook belangrijk want veel jongeren denken tegenwoordig “ik zet mijn filmpje op Youtube en ik krijg veel views en dan ik ga money maken.” Ik probeer de realiteit ook aan te kaarten."
Het belang van herkenbaarheid
"Ik kom uit Linkeroever zelf, dit is een soort achterstandswijk. De Chicagoblok daar is een blok met 25 verdiepingen, meer dan 60 nationaliteiten. Als je vandaar komt, dan weet je dat je met iedereen moet kunnen werken. Wij kennen dat, we zijn er opgegroeid. Je moet met iedereen leren werken. Da’s niks nieuws. Dus waarom niet een plaats creëren waar het niet uitmaakt welke nationaliteit of geloof je hebt? En met die ingesteldheid zijn we naar de instellingen getrokken. Ik geloof dat er in alle mensen hoop zit. Je kunt een tweede kans krijgen, je moet een tweede kans krijgen. Je verdient een tweede kans. We zijn naar de gemeenschapsinstellingen in Mol Markt en Mol Hutten gegaan. Dat is goed ontvangen. We konden veel uit de jongeren halen. Als je daar zelf werkt, is het moeilijk om iets uit de jongeren te halen. Want zij zien jou als “die hebben ons hier gezet”. Maar als een jongere zich kan uiten op papier of dat nu hip hop is of iets anders, maakt niet uit, het is een soort therapie ook. Het is jezelf uiten. Wanneer wij helpen om dat op te nemen, dan doet dat heel veel. Wij geven daar workshops van ongeveer 3 uur. In die korte periode is wat we er kunnen uithalen amazing. Medewerkers zijn soms vier of zes maanden bezig met de jongeren en dat werkt niet. Via een workshop van ons merk je dat ze gemotiveerd raken.
In de jeugdinstellingen kreeg ik altijd dezelfde naam te horen: Freddy Konings. Dat is een grote naam in de Belgische scene. Hij komt ook uit achterstandswijken, hij spreekt de taal van de jongeren. Fredrik zit hier nu naast mij. Ik vond het heel belangrijk om hem in het team erbij te hebben, hij heeft ook iets anders te zeggen dan ik. Hij kan de jongeren coachen op vlak van stage performance en het creatief vertalen op een eigen manier. Hij helpt hen andere soorten woorden zoeken,... ze geloven hem.
Geloofwaardigheid is een belangrijk deel om jongeren te bereiken, je moet zelf als begeleider kennis inbrengen, je toont ook dat de jongeren het waard zijn om goed begeleid te worden. Ze voelen zich veel comfortabeler om iemand te zien die uit gelijkaardige levensomstandigheden komt. Hij heeft dingen meegemaakt, dat is niet “ik vertel jou dingen over wat ik niet ken.” En dat weten jongeren. “Hij komt uit mijn situatie, oké.” Die zien Frederik, hij zat in situaties maar hij verkoopt ook gouden singles. Hij is een goede performer en “ik kan die gewoon aanspreken.” Dat is belangrijk: eerst merken ze “ik kan met hem praten”, dan vertellen ze over hun eigen situatie waarin ze herkend worden. En dan gaan ze verder."
Verbinden van scenes
"In Antwerpen is iedereen in de muziek erg vanuit het eigen hokje bezig. Ik geloof dat je er meer kunt uit halen als je samenwerkt. Iedereen probeert z’n eigen ding te doen en dat is zeker oké. Maar er zullen volgens mij meer opportuniteiten komen als we dingen samen doen. We hebben net een sold out show gedaan in de Arenberg. Met mensen die al wat langer in het vak staan en nieuwelingen. Samen kan meer dan alleen."
AKB en River Side werken op gelijke plaatsen en willen gelijkaardige dingen doen. Via dit gesprek ontstaat een fijne ontmoeting. Freddy en AKB werkten al samen aan een track. Ze merken ook op dat er te weinig organisaties in instellingen komen.
In de instellingen vertel je over een heel directe manier van werken, direct aan de slag gaan is belangrijk. Kan dat ook hier?
"Jongeren komen naar hier vanuit verschillende delen van de stad, ook scholen. Hier is het groter dan Linkeroever. In plaats van de vroegere blokfluitlessen komen ze nu bijvoorbeeld naar hier vanuit het Sint-Annacollege. We proberen ons in verschillende zaken te profileren. Korte workshops, een traject schrijverskamp van een jaar, wat dan kan buiten komen op de Arenbergshow. Zo’n toonmoment heeft ons ook veel bijgeleerd en het is tegelijk een lanceringsoment. De jongeren-artiesten zitten op verschillende kanalen zoals Spotify en andere, vanaf dan ze zijn als artiest gelanceerd. Ze kunnen dan beslissen wat ze daar nu mee willen doen. Een artiest vanuit het Schrijverskamp, TEE, die nu een managementdeal heeft met River Side Studio en samen met mij workshops geeft in dezelfde instelling waar hij vorig jaar nog verbleef: dit is succes en motivatie in mijn ogen.
De banden worden verder gesmeed, wordt vervolgd!