(H)art&society project Huis Werk

item_left

item_right

(H)art&society project Huis Werk

Ann

‘Huis Werk’ is een collectief onderzoek van DomestiCity over het schoonmaakpersoneel in universitaire en huiselijke context waarbij samen een waarderend kunstwerk wordt ontwikkeld.   

'Huis Werk' is een traject van Annelies Clerix en Milan Gillard, Schwarz en Peter Westenberg i.s.m. Groep The School vzw, NICC, PXL-MAD en KASK. 

Washing/Tracks/Maintenance: Outside by Mierle Laderman Ukeles, 1973, via Brooklyn Museum

Wie & Wat?

Met het traject Huis Werk legt DomestiCity de focus op het netwerk van onzichtbare reproductieve werknemers, namelijk poetsmedewerkers. Er wordt een samenwerking aangegaan gedurende anderhalf jaar en door nauw samen te werken is het de bedoeling om een duurzame band op te bouwen die wederzijds productief is. 

Binnen het traject is er een grote aandacht voor dialoog en connectie. Om tot een hechte band te komen heb je tijd en ruimte nodig. Daarom beginnen ze met een grondige kennismaking met elkaar en met elkaars werkvelden. Door oprechte interesse en open gesprekken leren ze van elkaar en wordt er een band opgebouwd waardoor het vertrouwd voelt om kennis en problemen met elkaar te delen.  

De interessante insteek is dat de poetswerkers de experten zijn in dit verhaal. De kunstenaars en onderzoekers zetten zich in de lerende positie en willen oprecht bijleren van de poetswerkers om zich zo goed mogelijk te kunnen verplaatsten in de gedachten en gevoelens van de poetswerkers. Het positieve neveneffect van het meewerken uit zich ook in een betere band opbouwen met de poetswerkers. Huis Werk vertrekt vanuit een hoge nood aan waardering voor de kunst van het schoonmaken, want dit wordt heel vaak niet gedaan. Huis Werk neemt een voorbeeld aan het prijzen van onderhoud tot kunst zoals de werken van Mierle Ladermand Ukeles.  

Door onderhoudswerk als kunst te behandelen, toonde Mierle Laderman Ukeles aan hoe onbetaald huishoudelijk werk zoals schoonmaken en kinderopvang of sanitaire voorzieningen vaak onzichtbaar is voor het publiek. Door het schrijven van het Manifest voor Maintenance Art en het creëren van werken en performances die het verborgen werk zichtbaar maken, werd Mierle Laderman Ukeles een belangrijke figuur in de institutionele kritiek. Haar stukken bespreken de verbanden tussen werk, klasse en geslacht, en hoe de samenleving sommige essentiële banen minder waardeert dan andere. De werken van Mierle Laderman dienen als waardevolle en relevante inspiratie Huis Werk. 

Waarom?

Naast de kennismaking en dialogen worden er ook bijeenkomsten georganiseerd bij DomestiCity, de thuisbasis van het project. Tijdens deze bijeenkomsten komen onderzoekers, kunstenaars en schoonmaakexperts samen voor een gevarieerd programma van workshops, lezingen, gesprekken en een diner. Het doel is om schoonmaakmedewerkers op een laagdrempelige manier in contact te brengen met de kunstwereld en hen actief te betrekken. De diverse samenstelling van de groep zorgt voor waardevolle discussies waarin elk perspectief even belangrijk is.

Door schoonmaakmedewerkers te betrekken bij een kunstproject, worden ze direct in aanraking gebracht met kunst. Dit biedt hen meer erkenning en helpt anderen zich bewuster te worden van hun werk. Het samenwerken binnen een kunstproject dient hierbij als krachtig middel.

Het uiteindelijke doel van het project is om deze vaak onzichtbare werknemers zichtbaar te maken en hen de erkenning en waardering te geven die ze verdienen. Daarbij is er de intentie om een verandering in de mentaliteit van anderen te stimuleren, zodat de houding tegenover schoonmakers positief verandert. Dit alles leidt tot een transdisciplinair eindproduct, een kunstwerk dat de vruchtbare samenwerking weerspiegelt. Het doel is om de ervaringen van de schoonmaakmedewerkers te delen met een breder publiek, vooral met mensen die zich niet altijd bewust zijn van het belang van hun werk. Het eindproduct zal helpen om meer empathie en waardering voor hun waardevolle rol te creëren.

Wie is wie in dit traject

Lees hier.

  • Wil je meer te weten komen over de oproep? Klik hier voor alle info.
  • Hier vind je een overzicht van de 6 trajecten voor (H)art&society.

Sinds september 2018 bundelen Cera en Demos de krachten en delen we ambities wat betreft het realiseren van maatschappelijke impact in het domein Kunst en Cultuur, voordien via Arts in Society Award en het Cera Impulsprogramma, vanaf 2023 via (H)art&society.

Met 400.000 enthousiaste vennoten is Cera de strafste en warmste coöperatie van het land. Samen geraken we verder, beleven we meer en investeren we beter in initiatieven die (het) goed doen en mensen verbinden, in projecten die opbrengen voor ons allemaal. Samen hebben we ’t goed voor elkaar.